کد پرچم
هوا فضا - آپدیت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به دنیا رغبت ورزد و آرزویش در آن دراز گردد، خداوند دلش را به اندازه رغبتش به آن کور می کند [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

نحوه کاهش سرعت در هواپیما

ارسال‌کننده : سیاوش قربان زاده در : 90/8/5 2:11 عصر

نحوه کاهش سرعت در هواپیما

وزن و سرعت فرود هواپیماهای غول پیکر امروزی بقدری بالاست که ترمز هیدرولیکی هواپیما به تنهایی توان متوقف کردن آن را در یک فاصله معین و کوتاه را ندارد پس بنابراین ما نیازمند ابزارهای دیگری هستیم تا بلکه بتوانیم مقداری از سرعت هواپیما را قبل از برخورد چرخ‏ها به زمین بکاهیم. یک وسیله ساده و در عین حال مفید می‏تواند این باشد که ما  جریان هوای خروجی از موتور را عکس نمائیم وقتی که ما این کار را انجام می‏دهیم علاوه براینکه ما مقداری از نیروی جلوبرندگی موتور را حذف کرده ‏ایم در عین حال توانسته‏ایم مقداری شتاب در خلاف جهت سرعت به هواپیما بدهیم.


 در اینجا دو روش کلی برای کاهش سرعـت نام برده می‏شود 1- Clamshell – type و 2- Bucket – type که در نوع clam – shell type ما تنها از سیستم نیوماتیک برای کار استفاده می‏کنیم و در نوع bucket – type ما هم هیدرولیکی و هم نیوماتیکی عمل می‏کنیم. نحوه کار بسیار ساده است به گونه‎‏ای که توسط یک سیستم مکانیکی ساده یک منحرف کننده جریان هوا در برابر حفره شتاب دهنده قرار می‏گیرد و جهت آن را به صورت مضاعف برمی‏گرداند. حال باید اضافه کنم که درپوش بازگشت هوا پوسته موتور را شکل می‏دهد. و وقتی که باز می‏شود می‏توان باعث اختلال در جریاناتی هوایی گذرا از آن بشود.

حال می‏خواهیم به عنوان مثال سیستم کاهش سرعت یک هواپیمای مدرن مانند (A-340) را با هم بررسی کنیم. در هواپیماهای قدیمی فرامین کنترل پروازی بوسیله سیم و میله صورت می‏گرفته در صورتی که در هواپیماهای غول پیکر امروزی چنین کاری محال است. زیرا به عنوان مثال ما چندین تن نیرو برای حرکت دادن شهپرها و ارابه فرود هواپیما نیاز داریم و در ضمن ما برای انتقال نیرو به چند صدمتر آنطرف‎‏تر نمی‏توانیم از سیم و میله استفاده نمائیم (بدلیل افزایش وزن و افت مکانیکی) به عنوان مثال هواپیمای Airbus-340 نزدیک به 80 متر طول دارد و 75 متر span دارد که این امر تنها به کمک سیستم هیدرولیک مقدور می‏باشد.

مدارهای هیدرولیکی:

هواپیما A-340 به یک مخزن روغن که حاوی فشار 4.5 bar) یا (65 psi است مجهز شده‏اند. یک پمپ که به موتور هواپیما متصل است این روغن را در یک فشار بسیار بالا نزدیک به 2975 psi) یا (205 bar به گردش در می‏آورد. و با جریانی حدود 175 lit/min به اجزای مختلف می‏فرستد و با فشار پائین‏تری به مخزن باز می‏گردد.

مسلماً در چنین هواپیمایی ما نمی‏توانیم تمام فعالیت‏های خود را به یک سیستم بسپاریم زیرا در صورت از دست دادن آن فاجعه به بار خواهد آمد. در واقع 3 مدار هیدرولیکی مستقل که هر کدام مخزن و پمپ مخصوص به خود را دارند تعبیه شده است.
Thrust Reverser

Thrust Reverser یک سیستم ترمزی است که در پوسته موتور قرار گرفته و شامل سه قسمت است:

 1- ورودی هوا 2- فن و دستگاه تولید نیروی جلو برندگی  3- Thrust Reverser

هواپیماهای مدرن که به موتور Turbo Fan مجهز هستند نیروی جلوبرندگی خود را از دو منبع می‏گیرند. 1- گازهای داغی که از احتراق ناشی از سوخت حاصل می‏گردد. 2- جریان هوای سردی که توسط Fan (فن) تولید می‎‏شود. هنگامی که هواپیما می‏نشیند جریان هوای متحرک مانند یک آبشار هوایی از کنار پوسته مرکزی باز می‏گردد و باعث کاهش سرعت می‏شود  در همان هنگام بالچه‏ها در مقابل جریان هوای پائین می‏آیند و با پائین آمدن خود در مقابل پوسته موتور قرار می‏گیرد جریان هوای بازگشت داده شده از موتور و همچنین جریان بالچه باعث کاهش سرعت و در نتیجه بهتر ترمز کردن هواپیما خواهد شد.

بررسی مکانیزم:

سیستم هیدرولیکی که کارخانه (messier – bugatti) برای هواپیمای A-340  تدارک دیده شامل شش actuator و دو up lock است. تا هنگامیکه هواپیما در حال پرواز است بخش کاهش سرعت قفل است و دو Pin که هر کدام در دو طرف پوسته موتور قرار دارند بوسیله دو Up lock نگه داشته می‏شوند وقتی خلیان Reveser را فعال می‏نماید سیستم هیدرولیک روغن را تحت فشار به جک عمل کننده می‏فرستد و به پیستونهایی که پوسته متحرک را حرکت می‏دهد نیرو وارد می‏کند. وقتی سیستم ترمزی هواپیما وظیفه خود را انجام داد Pin خیلی سریع بسته می‏شود و کلاهک آن مجدداً قفل می‏شود. این روند ممکن است آسان به نظر برسد ولی این سیستم ملزم به روند و عملیات ریز و ظریف و فن‏آوری هوشمند است.

یک سیستم ایمنی بسیار مهم و حیاتی:

البته این سیستم در حین پرواز نباید عمل کند پس بنابراین ما باید راهی پیدا کنیم که در صورت اشتباه از این شش بخش هیدرولیکی چهار بخش آن دارای قفل داخلی است که برای باز کردن آن باید دستورات صحیح از دو رایانه مستقل دریافت کند که وظیفه این رایانه‏ها این است که از فرودگاه اطمینان حاصل می‏کند. بنابراین اگر خلبان اشتباهاً در حین پرواز آن را فعال کرد سیستم فوق عمل نخواهد کرد.

این سیستم یک سیستم مطمئن و عالی با احتمال خطای ¬11در 000/000/1 است. برای هماهنگ بودن فعالیت ترمزی با مجبوریم که تنها از یک مدار هیدرولیکی استفاده کنیم زیرا در غیر اینصورت هواپیما نمی‏تواند در یک خط صاف ترمز کند.

کارکرد استثنایی:

نزدیک به 365 تن نیرو نیاز است تا اینکه هواپیمایی با سرعت    300 بتواند ترمز کند. ترمزهای اضطراری (RTO) هر کدام تا 8 تن نیرو را تحمل خواهند کرد که این مقدار نزدیک به 3/1 تن برای هر actuator خواهد بود. پیستون پشت مخزن مجبور است تا 70 سانتی‏متر را در 2 ثانیه طی کند. بطور کلی تمام جک‏های عمل کننده باید مثل هم کار کنند تا هواپیما در یک خط باقی بماند.




کلمات کلیدی :

پاد ماده چه می کند! فضا پیماهای پاد ماده

ارسال‌کننده : سیاوش قربان زاده در : 90/8/5 2:8 عصر

پاد ماده چه می کند! فضا پیماهای پاد ماده

اکثر سفینه هایی که در داستان های علمی تخیلی شگفتی خوانندگان را بر می انگیزند برای سوخت خود از ضد ماده استقاده می کنند دلیل آن هم ساده است:« ضد ماده» قدرتمند ترین سوختی است که تا به حال شناخته شده است در حالی که چندین تن سوخت شیمیایی برای فرستادن کاوشگرها به مریخ نیازاست،تنها ده ها میلی گرم از ضد ماده برای همین منظور کفایت می کند.این مقدار ازضد ماده حدود یک هزارم وزن یک آب نبات کوچک است.اما در واقع این نیروخطرات خاص خود را دارد. برخی از واکنش های ضدماده فوران هایی از پرتوهای پرانرژی گاما تولید می کنند. آنها به درون ماده نفوذ می کنند و مولکولهای موجود درسلول ها را متلاشی می سازند .


بنابر این وجود آنها در محیط باعث خطراتی برای سلامتی می شود.پرتو های پر انرژی گاما همچنین می توانند با متلاشی کردن اتم های مواد موتورها باعث رادیواکتیو شدن آنها(موتورها) شوند.

اکنون «مؤسسه ایده های پیشرفته» (NIAC) سازمان ناسا در حال بشتیبانی مالی گروهی از پژوهشگران است که در حال تحقیق و کار بر روی طرحی جدید جهت ساخت یک سفینه با سوخت «ضد ماده »هستند.این سفینه با ایجاد پرتوهای کم انرژی تر خطرات ذکر شده را قابل اجتناب می سازد.
ضد ماده گاهی وقت ها «تصویر آینه ای» ماده عادی نامیده می شود زیرا در حالی که مانند ماده عادی به نظر می رسد برخی از خواص آن معکوس هستند.برای مثال الکترونهای عادی ذراتی که جریان الکتریکی را در همه چیزاز تلفن های همراه گرفته تا تلویزیون های پلاسمایی انتقال می دهند دارای بار منفی هستندوضد الکترون ها دارای بار مثبت هستند وبه همین دلیل دانشمندان آنها را «پوزیترون» ها نامگذاری کردند.زمانی که ضد ماده با ماده برخورد می کند ،هر دوی آنها با تبدیل شدن به انرژی از بین می روند.همین تبدیل شدن کامل به انرژی است که باعث قدرتمند شدن ضد ماده می شود.در طرح های قبلی برای ساخت سفینه هایی که از سوخت ضد ماده استفاده می کردند،فقط ضد پروتون ها منظور می شدند که در زمان نابود شدن پرتوهای پر انرژی گاما تولید می کردند.طرح جدید از پوزیترون استفاده می کند که پرتو گامای تولیدی آن حدود400 بار کم انرژی تر است.

? پژوهش های صورت گرفته در موسسه

? NIAC

در واقع بررسی این مسئله است که آیا ایده مورد نظر عملی است یا خیر؟اگر این تحقیق امید بخش باشد و سرمایه لازم نیز برای ایجاد موفقیت آمیز فناوری تأمین شود آنگاه فضا پیماهایی که از پوزیترون به عنوان سوخت استفاده می کنند مزایای زیادی در مقایسه با طرح های موجود برای ماموریت ها ی مریخ خواهند داشت.دکتر «جرالد اسمیت »از بخش تحقیقات پوزیترونی در سان تافه نیومکزیکو می گوید:«مهمترین مزیت این فضا پیما ایمنی بیشتر آن است.» ماموریت های فعلی به مریخ مستلزم وجود رآکتورهای هسته ای است تا فضاپیما را به سوی این سیاره حرکت دهند استفاده از این رآکتورها راهکاری مطلوب است زیرا پیش رانش هسته ای زمان مسافرت به مریخ و همچنین زمانی که فضانوردان در معرض پرتوهای کیهانی قرارمی گیرند را کاهش می دهد که در نتیجه ایمنی آنها افزایش می یابد .

فضاپیمایی که از سوخت شیمیایی استفاده می کند وزن بسیار زیادی دارد و هزینه های پرتاب آن نیز بسیار زیاد است .رآکتور هسته ای همچنین نیروی کافی برای یک ماموریت سه ساله فراهم می کند اما رآکتورهای هسته ای پیچیده هستند بنابراین ممکن است طی ماموریت برخی حوادث بالقوه ناخوشایند اتفاق بیافتد.اسمیت که محقق ارشد این پروژه است ،می گوید:«رآکتور پوزیترونی تمامی این مزیت ها را دارد با این تفاوت که نسبتا ساده است.»رآکتورهای هسته ای همچنین حتی بعد از اینکه سوخت خود را کاملا مصرف می کنند رادیواکتیو باقی می مانند.در ماموریت های فعلی بعد از اینکه فضاپیما به مریخ می رسد رآکتور به مداری هدایت می شود که حد اقل یک میلیون سال با زمین مواجه نخواهد شد.طی یک میلیون سال تشعشعات پس مانده تا حد بی خطر کاهش می یابد.گروه تحقیقاتی می گوید که در رآکتورهای پوزیترونی زمانی که سوخت به اتمام می رسد هیچ گونه تشعشعی باقی نمی ماند در نتیجه اگر رآکتور پوزیترونی مصرف شده به طور تصادفی مجددا به جو زمین وارد شود هیچ گونه نگرانی برای سلامتی ساکنان زمین ایجاد نمی کند.

پرتاب فضاپیمای ضد ماده ایمن ترهم خواهد بود.اگر یک راکت که یک رآکتور هسته ای را حمل می کند منفجر شود، مواد رادیواکتیو را به درون جو زمین آزا د می کند.اسمیت می گوید:«فضاپیمای پوزیترونی ما در صورت انفجار،یک لحظه کوتاه پرتوهای گاما رها می کند که این پرتوها طی یک زمان بسیار کوتاه ناپدید می شوند.در نتیجه ذرات رادیواکتیوی وجود نخواهند داشت تا توسط باد جابه جا شوند. این گسیل کوتاه مدت از پرتوهای گامانیز به یک ناحیه نسبتا کوچک محدود خواهد شد.ناحیه خطر فقط یک کیلومتر در گرداگرد فضاپیما است.»یکی دیگر از مزایای برجسته این فضاپیما سرعت آن خواهد بود.فضاپیماهای فعلی مسافران خود را طی 180 روز به مریخ می رسانند .«کربی مایر»که مهندس بخش پوزیترونی است و در این تحقیق شرکت دارد،می گوید:طرح های ما ممکن است این زمان را به نصف و حتی شاید به 45 روز کاهش دهند.»

هزینه ی تولید پوزیترون بزرگترین چالش فنی است که تبدیل این فضاپیما به واقعیت را مشکل می سازد.ضد ماده به دلیل تاثیر چشم گیری که بر روی ماده عادی می گذارد به مقدار زیاد یافت نمی شود.در فضا ضد ماده در اثر برخوردهای ذرات پرانرژی موسوم به پرتوهای کیهانی تولید می شود.بر روی زمین می باید آن را در شتاب دهنده های ذرات تولید کرد.به گفته اسمیت:«با کمک فناوری ای که هم اکنون در حال ایجاد است برای تولید ده میلی گرم پوزیترون که برای فرستاده انسان به مریخ لازم است حدود 250میلیون دلار هزینه لازم است .این هزینه ممکن است زیاد به نظر برسد اما می باید هزینه اضافی پرتاب یک راکت سنگین تر با سوخت شیمیایی و یا هزینه سوخت وایمن سازی رآکتورهای هسته ای را در نظر گرفت.هزینه های فعلی پرتاب حدود 10هزار دلار برای هر پوند وزن است.براساس تجارب در زمینه فناوری هسته ای انتظار می رود که هزینه تولید پوزیترون با تحقیقات بیشتر کاهش یابد.»

چالش دیگر ذخیره سازی مقدار کافی پوزیترون است.به دلیل اینکه پوزیترون ها ماده عادی را نابود می کنند نمی توان آنها را در یک بطری قرار داد.در عوض می باید آنها را در میان میدان مغناطیسی و الکتریکی جای داد.اسمیت می گوید :«ما اطمینان داریم که با تحقیقات بیشتر برنامه توسعه ای این چالش ها برطرف خواهند شد.» اگر این ایده ها به حقیقت بپیونند شاید منبع سوخت فضاپیمایی که اولین انسان ها را به سیاره سرخ می رسانند همان منبعی باشد که سفینه های ستاره ای را در عرصه کیهان های رویایی علمی ـ تخیلی ما به حرکت درمی آورند.



کلمات کلیدی :

مخاطرات سلامتی انسان در فضا

ارسال‌کننده : سیاوش قربان زاده در : 90/8/5 2:7 عصر

مخاطرات سلامتی انسان در فضا



از آغاز عصر نوین سفر انسان به فضا شاهد تلاش فضانوردان در سفینه های خود برای اکتشاف و انجام امور تحقیقاتی و علمی بوده ایم. آنها در حالت بی وزنی در حرکت از اینسوبه آنسوی سفینه برای انجام کارهای مختلف بوده اند.

آرزوی بسیاری از انسان ها آنست که روزی بتوانند به فضا رفته و این تجربه نادر را بدست آورند، اما این امر چندان هم آسان نیست و مشکلات فیزیولوژیکی (جسمی) را برای فضا نوردان در بردارد.

زمانی که «دان پتیت» فضانوردی که161روز را در ایستگاه فضایی بین المللی گذرانیده بود و به زمین بازگشت حتی قادر نبود بر روی دوپای خود بایستد و به کمک دیگران از سفینه سایوز بیرون آورده شد. دو روز پس از مراجعت اعلام شد که مدتی طول خواهد کشید تا بتواند راه برود و با محیط جدید سازگار شود. 
این قبیل مشکلات فقط برای «دان پتیت» نیست، بلکه برای تمام مسافران به فضا اتفاق خواهد افتاد. دانشمندان دریافتند که سفر به فضا معضلات و آسیب های متعددی را برای فضانوردان از نقطه نظر فیزیولوژیکی بدنی بوجود می آورد. فضانوردان دچار بیماری فضایی می شوند، مایعات بدن، به ویژه مقداری از خون خود را از دست می دهند، عضلات و استخوان های آنها تضعیف و کاهش می یابد، توازن ثقلی آنها بر هم زده شده و از بی خوابی رنج می برند. مهم تر آنکه در مقابل تشعشعات خطرناک فضایی قرار گرفته و اگر سفر آنها طولانی باشد، تشعشعات بیشتری جذب کرده و ریسک سرطانی شدن آنها زیاد می شود. در سفرهای طولانی آینده، بطور مثال به مریخ، آنها از کمربند محافظت تشعشعات زمین خارج شده و در مقابل تابش ذرات کشنده پرانرژی انتشار یافته از خورشید قرار خواهند گرفت. خوشبختانه فضانوردان می توانند با استفاده از دستگاه های ردیاب تشعشعات اشعه ایکس و گاما که از طوفان های خورشیدی ساطع می شود و زودتر از ذرات خطرناک می رسند آگاه شده و درون محافظ امن در مرکز فضاپیما مانند جایی که توسط مخازن آب احاطه شده، رفته و ایمن بمانند.

? بی وزنی و مشکلات آن

یکی از جاذبه های پرواز به فضا بی وزنی است، ولی بی وزنی بوجود آورنده بسیاری از مشکلات است. اگر چه فضا نوردان تمرینات سخت فشرده ای را در هواپیماها از نقطه نظر بی وزنی انجام می دهند ولی در حدود75 درصد آنها دچار عوارض بیماری حرکت شامل حالات تهوع، سردرد، عدم قدرت تمرکز و سرگیجه در فضا می شوند. یک سوم فضانوردان در هفته اول دچار حالت تهوع شدید می شوند، اگر چه استعمال برخی داروها می توانند مؤثر باشد. خبر خوب آنست که تقریباً همه آنها بعد از دو تا چهار روز براین مشکلات فائق می آیند. به محض رهایی از جاذبه زمین، بدن نحوه توزیع مایعات خود را تغییر می دهد. خون که بطور طبیعی بیشتر به سمت پاکشیده می شود بعلت تغییر در جاذبه بیشتر به سمت مغز می رود. رگ های گردن متورم شده، صورت پف می کند، سینوس ها پر شده، آبریزش از بینی تشدید و پاها لاغر می شود. بدن احساس می کند که مقدار مایعات آن به میزان حدود یک چهارم، افزایش یافته و در نتیجه احساس تشنگی کاهش و دفع آب بدن بشدت افزایش می یابد. برای پرهیز از حالت سبکی درسر، فضانوردان در زمان بازگشت به زمین قرص های نمک و آب مصرف می کنند.

ترکیبات خون نیز تغییر می یابد. درصد گلبول های قرمز خون کاهش یافته، تولید مجدد آنها کم می شود و در نتیجه ظرفیت حمل اکسیژن برای سلول های بدن نقصان می یابد. در حدود یک ماه پس از مراجعت به زمین این امر به حالت اولیه و طبیعی بر می گردد.

با نبود نیروی جاذبه زمین، نیروی کشش به سمت پایین برداشته می شود. در این حالت نیروی وارده بر روی دیسک کمر مابین مهره ها برداشته شده دیسک متورم و در نتیجه قد فضانوردان در حدود پنج سانتیمتر بلندتر می شود، در زمان بازگشت بر اثر نیروی جاذبه و فشار مجدد، دیسک کمر دوباره منقبض شده و به حالت اولیه بر می گردد.

فضانوردان پیوسته از بی خوابی شکایت دارند و میانگین متوسط خواب آنها به شش ساعت در شبانه روز می رسد. در تحقیقات به عمل آمده در مرکز مطالعات بیولوژیک ملی فضایی در دانشگاه پنسیلوانیا (دانشکده پزشکی) مشخص شده که ریتم خواب انسان وابستگی نزدیکی به طلوع و غروب خورشید دارد. در یک شبیه سازی مشخص شد که یک هفته پس از اقامت در فضا، مانند آن است که فضانوردان36 یا48 ساعت نخوابیده اند و این برروی عملکرد افراد از نقطه نظرهای متفاوت مانند انجام امور روزانه و تصمیم گیری، تاثیر منفی گذاشته و حافظه شخص مختل می شود.

در یک اقامت یا سفر طولانی، بی وزنی اثرات بسیار مخرب بیشتری را بر فیزیولوژی بدن وارد می کند. فضانوردان آمریکایی و روسی پس از چندین ماه اقامت در ایستگاه فضایی قبلی »میر« در حدود پانزده درصد از حجم عضلات و نیروی خود را از دست دادند. بیشتر آنها شامل عضلات پا و کمر بود که انسان را قادر به ایستادن در برابر نیروی کشش جاذبه در زمین می کند. یکی از دلایل عمده، استفاده بیشتر از دست های خود برای جابجایی و انجام کار در فضا بوده است.

? پیشگیری از کاهش قوا

تمرینات خاصی می تواند در جلوگیری از کاهش قوای جسمانی مؤثر باشد ولی اکثر فضانوردان از انجام آنها ناراضی هستند. «شائون لوسید» که مدت شش ماه در ایستگاه «میر» اقامت داشته می گوید: تمرینات بدنی از مواردی بود که من آنرا اصلاً دوست نداشتم. تمرینات45 دقیقه ای دوبار در روز با استفاده از ریسمان کششی برای تقویت عضلات دست و کمر و تردمیل برای راه رفتن یک کار بسیار سخت، خسته کننده و کسالت آور بود. علاوه بر آن بدبو نیز بود زیرا استحمام بعد از هر تمرین در ایستگاه میسر نبود.

نوسازی عضلات به حالت اولیه در زمین امکان پذیر است اما از دست دادن استخوان ها به این سادگی نیست. زمانی که بدن تحت تاثیر جاذبه نباشد، به استخوان بندی کمتری نیاز دارد. فضانوردان ماهیانه در حدود یک درصد حجم استخوان های خود را به صورت دفع کلسیم و اوره بدن از دست می دهند. در برخی اعضای بدن مانند ستون فقرات و مهره های پشت، مچ های دست و پا- این مورد شدیدتر است. از دست دادن استخوان های فضا نوردان در حدود ده برابر افراد مسنی است که به بیماری ورم استخوان، استئوپروسیس(Osteoporosis) ، مبتلا هستند. از دست دادن استخوان هادر یک پرواز کوتاه با شاتل ممکن است ناچیز باشد اما برای یکمسافرت طولانی مانند سفر به مریخ به مدت دو سال می تواند به شدت نگران کننده باشد.

? انسان در مریخ

هدف فرستادن انسان به مریخ، این ستاره سرخ، کاوش و انجام امور تحقیقاتی و علمی است. اگر پس از گذشت یک سفر چهار تا شش ماهه به مریخ فضا نوردان به اندازه کافی دارای تناسب اندام خوبی نباشند قادر به راه رفتن و پیمودن شیب های تند برای انجام تحقیقات، نخواهند بود. با انجام آزمایش ها و تحقیقات در فضا، حالت درازکش به عنوان راهکاری برای از دست ندادن حجم استخوان پیشنهاد شده است. تمرینات زیاد در زمان دراز کشیدن نیز می توانند باعث افزایش حجم استخوان های مهره های پشت شود. دکتر«لیندا شیکل فورد» رئیس مرکز تحقیقات استخوان در سازمان فضانوردی ناسا در شهر هوستون می گوید که با طراحی و ساخت تجهیزات و ادوات مناسب می توان بر این مشکلات فائق آمد. اضافه بر آن می گوید استفاده از برخی داروها مانند الندرونیت سدیم (Alendronate Sodium) که برای بیماران استخوانی تجویز می شود می تواند بسیار مؤثر باشد. او می گوید که من فکر نمی کنم این موضوع باعث توقف اکتشاف مریخ شود. با انجام محاسبات دقیق و به کارگیری روش های مختلف علمی می توان به این مشکلات فائق آمد و سفر به ماه و یا مریخ را انجام داد.

? کاهش دفاع بدن در برابر ویروس ها

شواهدی در دست است که مسافرت های فضایی به سیستم ایمنی بدن صدمه وارد می کند. در سفرهای طولانی، فضانوردان اکثراً در محیط تقریباً استریل بوده و ویروس های زیادی در آن وجود ندارد. در این حالت قدرت دفاع بدن آنها در مقابل ویروس ها کاهش یافته و به محض مجاورت با آنها به بیماری مبتلا می شوند. در مطالعات انجام شده در کالج پزشکی «بایلور»، یک تیم متخصص در این زمینه تحقیقات علمی بسیاری را انجام داده و متذکر شده که احتمال بیمار شدن فضانوردان پس از مراجعت و مقابله با انواع ویروس ها، ترمیم زخم ها و نظایر آن افزایش می یابد. گفته شده وجود استرس، ایزولاسیون، کم خوابی و تشعشعات می تواند به سیستم ایمنی بدن آنها آسیب وارد کند.

مشکلات پزشکی بدان معنی نیست که سفرهای آینده به فضا باید متوقف شود بالعکس باید بر آنها فائق آمد. یکی از علل مهم طراحی و ساخت ایستگاه بین المللی فضایی، داشتن یک آزمایشگاه فضایی برای انجام امور تحقیقاتی خصوصاً اقامت طولانی بشر در فضا است. تا بتوان نحوه زندگی و اقامت طولانی در فضا را تجربه کرد. اگر بتوان شاتل های فضایی را بیشتر در سرویس نگهداشت، تکمیل این ایستگاه میسر شده و ابزارکار برای مطالعات بیشتر در اختیار قرار خواهد گرفت. با تکمیل آن و انجام امور تحقیقاتی لازم می توان شاهد رفت و برگشت انسان به مریخ به گونه ای ایمن و با سلامت کامل در طول نسل های آینده بود.

? بدن انسان در فضا

نبودن نیروی جاذبه در فضا منجر به تغییرات بسیاری از سر تا پای بدن انسان می شود.

? صورت: مایعات بدن به سمت بالا رفته باعث تورم صورت، تحدب شراین گردن و احتقان سینوس ها می گردد.

? ستون فقرات: نبود جاذبه باعث برداشت فشار از روی دیسک کمر و تورم آن خواهد شد. قد فضانورد در حدود5 سانتیمتر بلندتر خواهد شد.

? استخوان ها: مهره های کمر، باسن و ران در حدود یک درصد از حجم خود را در هر ماه از دست خواهند داد.

? سر: حسگرهای داخل گوش میانی حرکات را به غلط تشخیص داده باعث سرگیجی می شود.

? کلیه ها: از دست دادن استخوانها منجر به افزایش سطح کلسیم و احتمال گرفتن سنگ کلیه می گردد.

? عضلات: عضلات متحمل وزن به علت عدم کارکرد، تحلیل و لاغر می شوند.

? ساق پا: تغییر در توزیع مایعات باعث لاغری و انتقباض پا می گردد.

? پا: قطع تماس با زمین و برداشت فشار از کف پا، منجر به نفرستادن علائم به مغز جهت تشخیص موقعیت از نقطه نظر بالا و یا پایین بودن می گردد.



کلمات کلیدی :

رنگهای واقعی یا مجازی !

ارسال‌کننده : سیاوش قربان زاده در : 90/8/5 2:5 عصر

رنگهای واقعی یا مجازی !

  هنگامی که شما به تصاویر حیرت انگیز هابل و یا مریخ نوردها نگاه می کنید، همواره در شگفت خواهید ماند که : ایا انچه با چشمانتان می بینید واقعا وجود دارند؟ متاسفانه جواب شما احتمالا منفی است. در برخی از حالات، مانند مریخ نورد ها، دانشمندان تلاش می کنند انها را در "رنگهای واقعی" تنظیم می کنند، اما اکثرا، رنگها طوری انتخاب می شوند که گویایی علمی زیادی داشته باشند. اینجا خواهیم گفت که چگونه دانشمندان ابزار الات شگفت انگیز خود را تنظیم می کنند و بین رنگها واقعی و کاذب تفاوت قایل می شوند.

? سوال:حقیقی یا کاذب: هنگامی که ما به تصاویر پر زرق و برق تلسکوپ فضایی هابل و یا تصاویر پانورامای گیج کننده مریخ نوردها نگاه می کنیم، ایا این تصاویر نشان می دهند که اگر انسان با چشمان خود به آن نظاره کند آنها را به همین صورت خواهد دید؟

ـ جواب: برای تلسکوپ هابل، اکثر رنگها مجازی و در مورد مریخ نوردها اکثرا واقعی هستند. به نحوی که مریخ نوردها ترکیبی را به شکل تصاویر رنگی "حقیقی" و "مجازی" فراهم می کنند. اما به این شکل اصطلاح "رنگ حقیقی" تاحدودی مجادله امیز خواهد شد و در بسیاری از حوضه های مورد بحث تصاویر ماوراء زمینی چندان دلپذیر نخواهند بود. 
جیم بل دانشمند ارشد سیستم تصاویر رنگی Pancam در پروژه اکتشافی مریخ نورد ها (MER) می گوید:" ما واقعا سعی می کنیم از اصطلاح "رنگهای واقعی" اجتناب کنیم چرا که هیچ کس واقعا نمی داند که "حقیقت" سطح مریخ چیست. در حقیقت بل خاطر نشان می سازد که، مریخ هم به خوبی زمین با توجه به اینکه: هوا صاف و یا ابری است، ارتفاع خورشید کم و زیاد می شود و یا چگونگی میزان تغییرات غبار در جو، مدام تغییر رنگ می دهد." رنگها هر لحظه تغییر می کنند. این یک فاکتور پویا (دینامیک) است. تلاش ما این نیست که یک مرز سختی را به عنوان "حقیقت این است!" بوجود اوریم."

بل دوست دارد که از اصطلاح "رنگهای تقریبا واقعی" استفاده کند چون تصاویر دوربین پانورامای MER براوردی از انچه انسان اگر در مریخ بود می توانست ببیند است. همکار دیگر بل می گوید از "رنگ طبیعی" استفاده کنید.

Zolt Levay از موسسه علمی تلسکوپ فضایی، تصاویر تلسکوپ هابل را اماده می کند. برای تصاویر ارایه شده هابل، Levay اصطلاح " رنگ معرف" را پیشنهاد می کند.

او می گوید: " رنگها در تصاویر هابل نه "واقعی " و نه " کاذب " هستند، اما معمولا گویای فعل و انفعالات فیزیکی مرتبط با موضوع تصویرند. این روشی برای نشان دادن مقدار زیادی از اطلاعات بدست امده در یک تصویر است."

رنگهای واقعی تلاشی برای بازسازی دقیق رنگهای بصری هستند. از طرف دیگر، رنگهای کاذب یک انتخاب اختیاری برای بیان برخی مشخصه ها از قبیل ترکیبات شیمیایی، سرعت یا فاصله است. به علاوه، با توجه به تعریف، هر تصویر مادون قرمز یا ماورا بنفش، چون این طول موجها برای انسان نامرئی هستند، باید با "رنگها کاذب" نشان داده شوند.

دوربینهای هابل و MER تصاویر رنگی نمی گیرند. تصاویر رنگی هر دو فضا پیما با سوار کردن تصاویر سیاه و سفید گرفته شده در فیلترهای رنگی مختلف تولید می شوند. برای یک تصویر، فضا پیما معمولا سه عکس با فیلترهای قرمز، سبز و ابی می گیرد و هر کدام از تصاویر را به زمین ارسال می کند. سپس انها بوسیله نرم افزار به صورت یک عکس رنگی ترکیب می شوند. این عمل به صورت خودکار بوسیله دوربینهایی که ما در زمین در اختیار داریم انجام می شود. اما دوربین پانورامای MER، 8 و هابل تقریبا 40 فیلتر رنگی مختلف در محدوده ماورا بنفش، طیف مرئی تا مادون قرمز دارد. این مساله به تیم تصویری انعطاف پذیری فوق العاده ای می دهد. بر این اساس که چه فیلترهایی بیشتر استفاده شود تصویر به "واقعیت" نزدیکتر و یا از ان دور تر می شود.

در مورد هابل، Levay توضیح می دهد که تصاویر با کنتراست و پیچیدگی رنگی وروشنی بیشتری به منظور تاکید بر برخی ساختارهای تصویر و یا خوش ایند تر کردن ان تنظیم می شوند.

اما هنگامی که تیم دوربین پانورامای MER می خواهد تصویری را به گونه ای که یک انسان ایستاده بر روی سطح مریخ می بیند تولید کنند، چگونه انها رنگهای واقعی را تشخیص می دهند؟ هر دو مریخ نورد دارای وسیله ای هستند معروف به MarsDial.

بل می گوید: " کار اصلی ان تنظیم هدف است. این وسیله حلقه های متمایز کننده رنگهای سیاه و سفید با تراشه های رنگی در چهار گوشه ان دارد. ما انها را خیلی با دقت سنجیده و از انها قبل از پرتاب عکس گرفته و بنابراین ما می دانیم که چه رنگها و سایه روشنهایی وجود دارد."

یکی از نخستین تصاویر گرفته شده بوسیله مریخ نوردها از MarsDial بود. بل می گوید: " ما از MarsDial یک عکس گرفتیم و ان را کاملا با نرم افزارهایمان سنجیده و پرداخت کردیم. اگر شبیه انچه که ما می دانیم از اب در می امد، انگاه در مورد توانایی مان در نشانه گیری دوربین به هرجای دیگری اعتمادی راسخ میافتیم که پس از گرفتن عکس و انجام عملیاتی مشابه، ان رنگها نیز واقعی خواهد بود."

هابل همچنین می تواند تصاویری با رنگهای از پیش تنظیم شده تولید کند. این "UniverseDial" ستاره های استاندارد و لامپهایی در دوربینها هستند که روشنایی و رنگهای انها به دقت اندازه گیری شده اند. . Levay می گوید:"با این وجود، ماموریت هابل تولید تصاویری با رنگهای واقعی برای چیزهایی که در اکثر تصاویر نامعلوم هستند، نمی باشد. زیرا ما معمولا این اجرام را در هر صورت نمی بینیم، چون بسیار کم نورند، و چشم ما واکنش متفاوتی در برابر رنگ نورهای ضعیف نشان می دهد." اما هدف بسیار مهم هابل تولید تصاویری است که بیشترین اطلاعات علمی ممکن را بیان کند.

دوربین پانورامای مریخ نوردها به همین خوبی عمل می کند. بل می گوید: " بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اینجا همه نوع ترکیبات حاوی آهن وجود دارد که واکنشهای متفاوتی در طول موجهای مادون قرمزی که دوربین به انها حساسیت داشت ارائه می دهند." بنابراین ما می توانیم یک تصویر پر زرق و برق و یا به قول Andy Warhol تصاویر با رنگهای کاذب بسازیم. بل اضافه می کند که این تصاویر برای دو منظور به کار می روند: فراهم کردن اطلاعات علمی و به علاوه اینکه عامه مردم نیز واقعا از انها لذت ببرند.

و همچنین در هر دو مورد هابل و مریخ نوردها، رنگها به عنوان ابزاری استفاده می شوند که یا جزئیات تصاویر را افزایش دهند و یا از طرف دیگر چیزهایی را که با چشم انسان دیده نمی شوند اشکار سازند. بدون رنگهای کاذب، چشمهای ما هیچگاه نخواهند دید (و ما نیز هیچگاه در نخواهیم یافت) که به عنوان مثال، کدام گازهای یونیزه ترکیب سحابی ها را می سازند و یا چه ترکیبات آهنی بر روی سطح مریخ وجود دارد.

Levay خاطر نشان می سازد که به دلیل وجود تفاوتهایی میان تکنولوژی فیلم و عکاسی دیجیتال، تکنیکهای چاپ و یا حتی تفاوت تنظیم نمایش رایانه ای نمی توان رنگها را به صورت %100 واقعی بازسازی کرد. به علاوه، درچگونگی درک رنگها توسط افراد تفاوتهایی وجود دارد.

Bell اینطور نتیجه می گیرد: " انچه ما بر روی تصاویر مریخ انجام می دهیم واقعا فقط یک تخمین است، اینها بهترین حدسیات ما با استفاده از دانش تنظیم دوربینها بر روی اهداف است. اما من تصور می کنم اینکه اینها %100 درست باشند، منوط به این است که به انجا رفته و حقایق را در یابیم.



کلمات کلیدی :

شاتل

ارسال‌کننده : سیاوش قربان زاده در : 90/8/5 2:3 عصر

شاتل

تصور کنید روی صندلی فضاپیمایی که هزاران تن سوخت قابل انفجار در موشک خود دارد، نشسته اید و در حالی که لباس مخصوص فضایی به تن دارید ناگهان صدای غرش بلندی را شنیده و ارتعاش شدیدی را احساس می کنید.

موتورهای اصلی نوبت به نوبت روشن شده اند و در عرض 6 ثانیه موتورهای تقویت کننده هم روشن می شوند. کابین به شدت تکان می خورد و شما از زمین بلند می شوید و در عرض 5/8 دقیقه شما در خارج از جو زمین خواهید بود. شاید ماموریت شما انتقال آب و غذا و اکسیژن به ایستگاه فضایی بین المللی یا قرار دادن یک ماهواره در مدار و یا تعمیر یک ماهواره در فضا باشد.

پرواز با شاتل فضایی اینگونه وصف شده است. ولی به راستی شاتل فضایی چیست؟ چگونه کار می کند و چه تفاوتی با فضاپیماهای دیگر دارد؟ در این مقاله شما با دنیای جذاب شاتل های فضایی آشنا خواهید شد.


? تاریخچه شاتل فضایی

درانتهای ماموریت های فضایی آپولو، مقامات سازمان ناسا برنامه آینده فضایی ایالات متحده را بررسی می کردند. در آن زمان فضانوردان و تجهیزات فضایی توسط موشک های یکبار مصرف به فضا ارسال می شدند. آنها به وسیله ای مطمئن و در عین حال کم هزینه نیاز داشتند که بتوانند از آن چند ین بار استفاده کنند. برای ارسال 2 میلیون کیلوگرم تجهیزات و فضانورد به مدار 185تا 643 کیلومتری بالای سطح زمین،این فضاپیمای جدید نیاز به سه موتور اصلی و مخزن سوخت بیرونی و دو موشک جامد تقویت کننده و نیز سیستم مدیریت مقصد داشت. به این ترتیب ایده شاتل فضایی توسط مهندسان علوم فضایی مطرح گردید. ناسا شروع به مطالعه و طراحی شاتل فضایی کرد و بالاخره پس ازگذشت 9 سال تحقیق و آزمایش روی بخشهای مختلف،پنج فروند از این ناوها را که سامانه حمل و نقل فضایی یا شاتل فضایی نامیده شدند،به خدمت گرفت.فضاپیماهای اینترپرایز،کلمبیا،چلنجر،دیسکاوری و آتلانتیس،به تدریج از اوایل دهه 1980 میلادی تحویل ناسا گردید. بعدها پس از انفجار چلنجر،یک فروند دیگر نیز با نام ایندیور به ناوگان فضایی ناسا افزوده شد.شاتل اینترپرایز تنها برای آموزش فضانوردان و آزمایش دستگاه های آن در شرایط پرواز زمینی به کار برده شد و هیچ گاه به فضا نرفت.




نخستین پرواز شاتل در تاریخ 12 آوریل سال 1981 میلادی،با شاتل کلمبیا و با خلبانی جان یانگ و رابرت کریمن با موفقیت انجام شد و بدین ترتیب شاتل های فضایی وارد عرصه برنامه های فضایی شدند.

? بخش های اصلی شاتل

شاتل فضایی دارای سه بخش اصلی می باشد که عبارتند از:

1- مدارگرد(واحد مستقر کننده در مدار که سرنشینان و بار را در خود جای می دهد).

2- دو موشک تقویت کننده با سوخت جامد(که بیش ترین نیروی پیش ران را در دو دقیقه آغازین پرواز فراهم می نماید)

3- مخزن سوخت بیرونی(که سوخت موتورهای اصلی را با خود حمل می کند).

? مدارگرد

مدارگرد بخش اصلی سامانه حمل و نقل فضایی را تشکیل می دهد. این بخش را معمولاً با نام شاتل می شناسیم.مدارگرد به مخزن بزرگ سوخت مایع نارنجی رنگ متصل است و از هیدروژن و اکسیژن مایع موجود در آن،برای بالا رفتن استفاده می کند.

طول مدارگرد در حدود 37 متر،عرض آن از انتهای یک بال تا انتهای بال دیگر 24 متر، وزن آن 68 تن و ارتفاع آن در حالت ایستاده روی سکوی پرتاب 17 متر می باشد. در بخش جلویی مدارپیما،کابین خدمه قراردارد و به طور میانگین گنجایش 7 نفر و در شرایط اضطراری،10 نفر را داراست. در قسمت میانی مدارپیما، محفظه باری با ابعاد 18 متر در 6/4 متر تعبیه شده که بیشتر حجم بدنه را به خود اختصاص داده است که درون آن تجهیزات و بازوی میکانیکی قرار دارد و وقتی مدارپیما به مدار مورد نظر رسید،دربهای بالای بدنه باز می شوند و تجهیزات توسط بازوی میکانیکی،در مدار قرار می گیرند. در دماغه مدارپیما هم دربهای مخصوصی قرار دارند تا خدمه بتوانند از آن بیرون بیایند و خارج از مدارپیما به کارهای نصب و تعمیرات ایستگاههای فضایی و ماهواره ها بپردازند.

بدنه مدارگرد از آلیاژ آلومینیوم ، موتورهای اصلی از آلیاژ تیتانیوم و سطح زیرین آن از سرامیک ساخته شده است.

در قسمت دم مدارپیما،دو موتور و در دماغه آن 14 موتور جت کوچک قرار داده شده است که از این موتورها،برای قرار دادن مدارگرد در مدار نهایی و یا تغییر مکان آن از مداری به مدار دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در درون این موتورها دو مخزن هلیم و اکسیژن مایع قرار دارد که در نبود اکسیژن در فضا،به راحتی با هم ترکیب شده و آتش می گیرند و بدین ترتیب نیروی لازم برای جهش مدارگرد در فضا را فراهم می کنند. مدارگرد قادر است بسته به ماموریت خود، به مدت 7 یا 8 روز و درشرایط اضطراری تا 14 روز در مدار باقی بماند.

? موشکهای جامد تقویت کننده

موشکهای جامد تقویت کننده، بیشترین نیرو( حدود 71%) را برای بلند کردن شاتل فضایی از سکوی پرتاب فراهم می کنند. سوخت این موشکها،معمولاً پودر آلومینیوم( به عنوان سوخت اصلی) و پرکلرات آمونیوم( به عنوان اکسید کننده آتش زا) می باشد. موشکهای جامد آخرین بخشی هستند که پس از اجازه پرتاب روشن می شوند،چون پس از آتش گرفتن دیگر قابل خاموش کردن نیستند. ارتفاع هر یک از این موشکها 46 متر و وزن آنها همراه با سوخت به 600 تن می رسد. داخل هر یک از این موشکها،سوخت جامد،موتور احتراق،سیستم کنترل رها شدن از مدارپیما و چتر فرود(برای فرود سالم در اقیانوس و استفاده مجدد از موشکها) تعبیه شده است.

? مخزن سوخت بیرونی
مخزن سوخت بیرونی،سوخت مایع موتورهای اصلی را در خود ذخیره دارد. ارتفاع این مخزن 48 متر، وزن مخزن خالی 34 تن و قطر آن 4/8 متر می باشد و قادر است 2 میلیون لیتر سوخت(با نسبت اکسیژن یک و هیدروژن 6 واحد) را در خود نگاه دارد. سه موتور روی مدارپیما(هرکدام با ارتفاع 3/4 متر و عرض 3/2 متر) نصب شده اند که سوخت مخزن بیرونی را که شامل هیدروژن و اکسیژن مایع است را باهم ترکیب کرده و باقیمانده نیرو را(حدود 29%) برای بلند کردن شاتل فراهم می کند. مخزن سوخت بیرونی نارنجی رنگ،باعث پایداری شاتل در طول پرتاب است و اتصال مدارگرد و بوسترهای سوخت جامد را فراهم می آورد. این بخش تنها بخش یکبار مصرف فضاپیمای شاتل را تشکیل می دهد. زمانی که موشکهای سوخت جامد در ارتفاعی نزدیک به 45 کیلومتری جدا شد،مدارگرد که هنوز با موتورهای اصلی خود در حال مصرف سوخت است،مخزن خارجی را تا ارتفاعی برابر با 113 کیلومتر بالا می برد و تنها 5/8 دقیقه پس از پرتاب،این مخزن در حالی که از سوخت خالی شده است،از شاتل جدا می شود و در جو سقوط می کند و آنچه که باقی می ماند روانه اقیانوس می گردد.

? مراحل پرتاب شاتل به فضا
پس از آنکه شاتل در سکوی پرتاب آماده پرتاب شد از 31 ثانیه قبل از پرتاب مراحل زیر اتفاق می افتد:

? 31 ثانیه قبل از پرتاب:کامپیوترهای مرکزی تمام کنترل ها را بر عهده می گیرند.

? 6/6 ثانیه قبل از پرتاب:موتورهای اصلی نوبت به نوبت روشن می شوند و به 90% قدرت خود می رسند.

? 3 ثانیه قبل از پرتاب:موتورهای اصلی آماده پرتاب شاتل به فضا هستند.

? لحظه پرتاب:موشکهای جامد تقویت کننده آتش می گیرند.

? 20 ثانیه بعد از پرتاب:شاتل به طور مستقیم به فضا پرتاب می شود.

? 60 ثانیه بعد از پرتاب:موتورهای اصلی به 100% قدرت خود می رسند.

? 2 دقیقه بعد از پرتاب:در ارتفاع 45 کیلومتری،موشکهای جامد تقویت کننده از شاتل جدا می شوند.(در این لحظه چتر نجات موشکهای جدا شده، باز می شوند تا 200 کیلومتر دورتر و در اقیانوس آرام کشتی ها این موشکها را از آب بگیرند).

? 5/8 دقیقه بعد از پرتاب:موتورهای اصلی خاموش می شوند.

? 9 دقیقه بعد از پرتاب:مخزن سوخت بیرونی از شاتل جدا می شود و بخاطر برخورد با جو زمین،از بین می رود.

? 5/10 دقیقه بعد از پرتاب:موتورهای سیستم مدیریت مقصد روشن می شوند تا شاتل را در مدار پایینی قرار دهند.

? 45 دقیقه بعد از پرتاب:موتورهای سیستم مدیریت مقصد دوباره روشن می شوند تا شاتل را در مدار بالایی(ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین) قرار دهند.

اکنون شاتل به یک مدارپیما تبدیل شده و در خارج از جو آماده ادامه ماموریت می باشد.

? مرحله بازگشت شاتل به زمین
پس از اتمام ماموریت مدارپیما در مدار،نوبت به حساسترین بخش سفر یعنی بازگشت به زمین می رسد. ابتدا مدارپیما باید 180 درجه گردش کرده، سپس تحت زاویه خاص(28 تا 36 درجه) بچرخد تا سطح زیرین آن با اتمسفر زمین برخورد کند. مدارپیما در این حالت با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت از اتمسفر زمین عبور می کند و دمای سطح زیرین آن در این لحظه به بیش از 1000 درجه سانتیگراد می رسد(به همین دلیل است که سطح زیرین مدارپیما را با عایق های حرارتی که از جنس سرامیک می باشد، می پوشانند).

پس از اینکه مدارپیما از جو عبور کرد به ارتفاعی می رسد که غلظت هوا در آنجا زیاد است. از این به بعد مدارپیما مانند هواپیما با کمک بالهای خود، تحت زاویه 40 درجه و سپس 20 درجه به طرف زمین مانور می دهد تا سرعت سقوطش کم شود.پس از اینکه مدارپیما به باند فرود رسید،دماغه را بالا می آورد و سپس چتر سرعت گیر خود را باز می کند تا آرام روی باند توقف کند.

? انفجار شاتل چلنجر
در 28 ژانویه سال 1986،قرار بود که شاتل چلنجر بیست و پنچمین ماموریت خود را انجام دهد که متاسفانه تنها 73 ثانیه پس از پرتاب در ارتفاع 15 هزار پایی منفجر شد و هر هفت خدمه آن جان باختند. در بین خدمه این فضاپیما، معلمی با نام کریستا مک آلیف حضور داشت که طبق برنامه قرار بود به عنوان اولین معلم به فضا سفر کند. این حادثه غم انگیز در حالی اتفاق افتاد که میلیون ها دانش آموز در سراسر دنیا از طریق تلویزیون شاهد آن بودند.

این حادثه در سواحل فلوریدا و بر فراز اقیانوس اطلس در ساعت 11:39 صبح به وقت محلی، به علت نقص واشر حلقه ای بوستر سمت راست شاتل رخ داد. نقص واشر در محل اتصال آن، شکافی در بوستر ایجاد کرده بود. این شکاف باعث نفوذ شعله به بیرون راکت، رسیدن آن به تجهیزات اطراف و مخزن خارجی سوخت و در نهایت جدا شدن بوستر سمت راست و شکست ساختار مخزن شد. با انفجار مخزن، شاتل منهدم شد و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.

انفجار شاتل چلنجر، برای برنامه های فضایی ایالات متحده پایان ناخوشایندی را رقم زد. قطعات متلاشی شده فضاپیما طی عملیات بازیافت از کف اقیانوس جمع آوری شدند.

? انفجار شاتل کلمبیا
شاتل فضایی کلمبیا، اول فوریه سال 2003 میلادی، در مرحله بازگشت به جو زمین، کمی پیش از آنکه بیست و هشتمین ماموریت خود را به پایان رساند بر فراز ایالت تگزاس، در ارتفاع 200 هزار پایی بالای سطح زمین منفجر شد و هر هفت سرنشین آن جان باختند. این حادثه ناگوار، پس از تراژدی چلنجر در سال 1986، بدترین حادثه فضایی ایالات متحده محسوب می شود. پیش از کلمبیا، ناسا هیچ یک از فضاپیماهای خود(اعم از سرنشین دار یا بی سرنشین) را در مرحله بازگشت به زمین از دست نداده بود.

این انفجار به دلیل نقصی بود که هنگام پرتاب در عایق کاری مخزن خارجی سوخت ایجاد شده بود بدین صورت که قطعه کوچکی از فوم های عایق کاری به اندازه یک کیف جیبی تحت نیروهای آیرودینامیکی پرتاب، از مخزن اصلی سوخت جدا شده و به لبه بال سمت چپ شاتل در محل سفال های عایق کاری برخورد و به سامانه حفاظت حرارتی شاتل آسیب وارد کرده بود. البته پیش از آن نیز در بسیاری از پرتاب های شاتل ضربه خرده فوم های جدا شده از مخزن سوخت، بدنه شاتل را زخمی کرده بودند اما این موضوع هیچگاه سبب بروز آسیبی چنین جدی نشده بود. این بارنواحی خسارت دیده باعث شده بودند در طول بازگشت به جو گازهای داغ به داخل ساختار فضاپیما نفوذ کنند و موجب در هم ریختن سازه بال و در نهایت سبب از بین رفتن فضاپیما در هنگام فرود شوند. پس از وقوع حادثه، بقایای خدمه و قطعات فضاپیما در تگزاس لوئیزیانا و آرکانزاس پیدا شد.
در سال 2004،ناسا اعلام کرد ناوگان شاتل های فضایی در سال 2010 بازنشسته خواهد شد و فضاپیمای جدیدی به نام اوریون جای آن را خواهد گرفت.




کلمات کلیدی :

   1   2   3      >
ابزار نمایش رتبه گوگل یا پیج رنک ,

.

, .
mouse code

کد ماوس